Posts tonen met het label lentebodes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lentebodes. Alle posts tonen

zondag 4 januari 2015

Zoals het klokje thuis bloeit..



De eerste sneeuwklok (galanthus elwesii) staat in bloei in onze voortuin.
Das wel heel vroeg maar dit soort bloeit altijd vroeger dan de gewone sneeuwklok (galanthus nivalis)
Ik word er altijd heel blij van als het eerste klokje bloeit :)

vrijdag 28 februari 2014

Februari viooltje

Want het maarts viooltje bloeit al een weekje. Wat een contrast als je get vergelijkt met vorig jaar, toen was het volgens mij een mei viooltje. :)
Ik ben blij met deze tot nu toe sneeuwvrije winter :)

vrijdag 12 april 2013

In het bos van Hemmen

Het lijkt nog best kaal, totdat je beter kijkt. Deze foto's zijn van afgelopen dinsdag.
Op de laatste foto zag ik zelfs al bloesem. Er zat een sloot tussen dus kon ik die foto niet dichterbij maken...













maandag 8 april 2013

Het eerste blauwe druifje

Heel donkerblauw zoals je kunt zien. Wist je dat hoe koeler het blauwe druifje staat, hoe helderder en donkerder de kleur wordt?
Binnen gehouden blauwe druifjes worden lichter van kleur door de warmte. Zet je de pot als hij bijna uitgebloeid is buiten, dan worden de laatste paar bloemen meestal heel fel blauw.
Dit druifje ziet in elk geval donkerblauw van de kou :)
Gelukkig is het nu wel lekker weer.

zondag 7 april 2013

Lente is net de ns

De lente heeft een flinke vertraging maar is gelukkig toch aangekomen. Wat is het vandaag lekker zeg!
Ik zag dat er een anemone blanda bloeide, die heeft gelukkig toch de kou overleefd. Ook de kleine narcissen bloeien al en de grote zitten in de knop.
De stamroos heeft de barbaarse snoeibeurt ivm een verhuizing naar onze tuin ook overleefd. Ik hoop dat hij dit jaar al bloeit.
Onze buurvrouw ging verhuizen en heeft deze roos aan mij gegeven.
Hij bloeit tussen rozerood en fuchsia in als ik het goed heb onthouden, dus dat past mooi bij onze tuin.
Deze winter leek het meer een knotwilg dan een roos, maar met takken en doorns lukte het niet om de roos twee huizen te verplaatsen naar onze tuin.












donderdag 4 april 2013

Toch apart

Die sneeuwklokjes zijn erg volhardend. (ok het is een beetje rommelig, maar ben de tuin al zomerklaar aan het maken dus dat komt wel goed) Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat de sneeuwklokjes 3 maanden in bloei stonden.

Volgende week krijgen we warmer weer dus schiet alles de grond weer uit. Dat het koud is nog wel te overzien maar ik heb toch liever wat groenere bomen. Alles is nog zo kaal.

Volgende week mag ik ook beginnen op de moestuin en dat komt heel mooi uit gezien de betere vooruitzichten ( regen is beter dan sneeuw vind ik :) ) .
Bovendien heb ik hele vrolijke kaplaarzen gekocht :D dan blijven mijn nette schoenen net :)




vrijdag 22 maart 2013

Maart roert zijn staart.

De tomaatjes doen het goed op de vensterbank van de badkamer. Nog even afwachten totdat het niet meer vriest en dan gaan ze in een grotere pot in de mini tuinkas.
Als de ijsheiligen geweest zijn kunnen de plantjes geplant worden in de volle grond van de moestuin.

De koude maand maart heeft ook zijn voordelen, de sneeuwklokjes bloeien al 3 maanden. Al beginnen er hier en daar exemplaren uit te bloeien.

Gelukkig zijn de grootbloemige krokussen er om het stokje over te nemen.

Morgen worden de klokjes en krokusjes en die enkele narcis die het al aandurft te bloeien, waarschijnlijk weer bedekt met een vers pak sneeuw.

Maart roert zijn staart.



donderdag 7 maart 2013

Iris en co

De eerste iris is zichtbaar.

Ook staan er steeds meer soorten van de krokus in bloei. De grootbloemige zijn nu aan de beurt.

De kerstroos staat in beide kleuren mooi te zijn . Ik hoop dat ze gaan kruizen zodat ik alle tinten en versies tussen donkerpaars enkel en wit dubbel, krijg in de tuin :)

Het longkruid is ook goed aangeslagen. Leuk dat het zo vroeg al bloeit!







dinsdag 5 maart 2013

Paarse golf

Het is altijd een fijne verassing als ik op de eerste echt zonnige dag van het voorjaar naar buiten stap. De voortuin lijkt dan opeens vol paarse sterretjes te zitten.
Het is de boerenkrokus.

Ook het maartse viooltje dat ik vorig jaar van mijn ouders heb gekregen, doet zijn naam eer aan en zit in de knop.











woensdag 20 februari 2013

dinsdag 5 februari 2013

Voorjaarsbodes

De sneeuwklokjes staan nu ongeveer een week in bloei. Dit gewasje geeft me altijd goede moed als het buiten nog vroeg donker en bar koud is.







Ook de boerenkrokus laat zich weer bewonderen...
Gisteren (maandag) stonden er al heel wat met open bloemblaadjes te zonnen als kleine paarse sterretjes. 

Meteen kreeg ik zin om de zon op te zoeken en het onkruid te lijf te gaan.. (vanaf oktober ben ik daar niet meer aan toe gekomen, dus het was erg nodig. )




Onkruid wieden is verslavend (want je ziet telkens een stukje dat je vergeten bent :) ) en je krijgt er spierpijn van, maar hare majesteits tuin is weer een stuk onkruidvrijer.

Nu kun je de lentebodes nog beter zien, dus dat is een goede beloning voor mij :) .

---

 The snowdrops are flowering now for about a week. Snowdrop flowers always cheer me up when the days are still short and cold.

The Crocus tommasinianus is also flowering in the front yard.
Yesterday (monday) a couple of them where enjoying the february sun with their flowers open.  They looked a bit like little purple stars. 


I emediately wanted to get outside to remove some weeds, i wasnt able to do that since last october so it was really necessary.

Removing the weeds is addicting (cause when you finish it you always see a weed you forgot to remove:) )
But now you can see more of the crocusses and snowdrops, so its very rewarding.




zaterdag 12 januari 2013

gelukkig nieuwjaar (beter laat dan niet) :)

Vorig jaar heb ik het erg druk gehad met het werk en door mijn gezondheid, maar nu ben ik weer klaar om de draad weer op te pakken.

Iedereen een gelukkig en gezond 2013.

Het jaar begint goed want de lente staat al weer klaar door de zachte winter. Zelfs de hortensia is al aan het uitlopen.
Nu is het zonnetje en de vrieskou terug en ik hoop dat de plantjes die aan het uitlopen zijn dat goed doorstaan.


De allium heb ik nog op de valreep van 2012 geplant dus die zal hopelijk een leuke verrassing geven in 2013. Je zou maar van paars houden :)









zondag 4 maart 2012

voorjaargevoel


heerlijk gefietst vandaag, en bij vertrek en thuiskomst prachtige krokusjes in de voortuin

zondag 8 januari 2012

helleborus orientalis


De vorig jaar aangeplante helleborussen staan al vol in de knop.
Ik ben blij dat ze goed aangeslagen zijn.
Het is een hele donkere paarse enkele helleborus, en een witte dubbele.
Ik hoop dat ze gaan kruisen en zo  hele aparte kruisingen voortbrengen.
Ik heb de bladeren alvast afgeknipt, ik hoop dat het niet te vroeg is.

The last year planted hellebores are already having flower buds.
I am glad they like the place i planted them.
I planted a very dark purple single hellebore, and a white double hellebore.
I hope they will get nice offspring.
I already cut the foliage, i hope its not to soon.