maandag 21 mei 2012

stekjes van oma en andere nieuwe aanplant


De voortuin is ongeveer 4 meter diep, en de coniferen die daar stonden namen een ruimte in beslag van een vierkante meter per stuk, en die zijn vorig jaar gerooid.  Zo krijg je opeens een heel stuk extra tuin.

Oma heeft een prachtige tuin en gelukkig mocht ik wat stekjes van geraniums meenemen .
(Dank je wel oma!!)

Door de reis van 75 minuten in de warme auto, hebben ze het moeilijk gehad. Ze zien er nog niet heel goed uit. De bovenste foto is de beste maar de rest van de plantjes hangt slap (zie foto hieronder). Hopelijk komt dit nog goed.


 Begin deze maand heb ik voor het eerst zelf planten gedeeld. De monarda wordt wel erg groot op zijn originele plaats, en omdat ik dit een mooie plant vind heb ik deze gedeeld, en de stukjes op het kale gedeelte van de tuin geplant.

Deze monarda varieert in kleur tussen rozerood, lila en alle tinten ertussenin.
De eerste week hingen de verplaatste delen ook erg slap, want ik had ze op de kale wortel verplant, maar door alle regenval zijn alle delen goed aangeslagen.
Omdat deze plant zich zo kruist ben ik heel benieuwd welke kleuren het worden:) Voorlopig kunnen ze zich daar lekker uitbreiden...


 De dubbele blauwe druifjes moeten knokken voor een plekje op de op de originele plek van de monarda, omdat deze plant zo'n forse groeier is.



Van mijn ouders heb ik een ligusterboompje gekregen dat ze anders weg zouden doen.

 Dit boompje is ook goed aangeslagen. Achter het boompje zie je rechts het stuk tuin dat ik al had beplant, (met de uienbollen) en links een stukje van  het kale stuk waar eerst de lelijke bomen stonden.

Andere planten die ik gedeeld heb en gelukkig goed aangeslagen zijn:



En nieuwe gekochte plantjes (sommige van een kadobon)
- zeeuws knoopje (astrantia superstar)
- geranium Johnsons blue
- longkruid
- Isotoma fluviatilis
- nepeta
- calamintha nepeta blue cloud
- Hosta halycon (die zit nog in pot totdat ik zeker weet of deze hosta tegen een zonnig plaatsje kan)
- blauwe distel (Eryngium)

Weten jullie nog leuke planten in blauw, paars, lila, roze en wit die hun mannetje staan in de volle zon?  






Nou kan ik

4 opmerkingen:

  1. Hier hetzelfde effect met de coniferen die we hebben weggehaald; meer tuin en meer bloei en meer leven in de tuin dan die doodse coniferen!!! Kattekruid/nepeta moet je zeker zetten dan; is blauw en in de volle zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of je van eenjarige plantjes houdt,maar
    de blauwe lobelia bloeit de hele zomer.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi ans,
    ik plant eenjarigen alleen in de hang en terracottapotten. Stiekem vind ik het een beetje zonde, omdat vaste planten een veel betere investering zijn. De eenjarigen mogen het terras achter opfleuren, en de vaste planten de rest van de tuin :)

    Hoi natuurlijk-rijk,
    Nepeta staat al in de tuin als nieuwe aanplant, het plantje bloeit nog niet maar ik ben erg benieuwd. Ik ben ook echt kattenkruid aan het kweken, nepeta cataria.. Ik wil onze katjes wel eens high zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie foto's !! en leuk dat je weer blogt

    BeantwoordenVerwijderen