zondag 17 maart 2013

lekker buiten bezig geweest

Vandaag ben ik lekker buiten bezig geweest. Jammer genoeg was het zonnetje al weg vanmiddag, maar het is nu gelukkig niet meer zo koud als vorige week. In mijn actieve bui ben ik de foto's vergeten dus dan maar even een tekst update.

klusjes die ik vandaag gedaan heb:
- gekeken of mijn stukje moestuin al afgezet was, maar dit was nog niet zo dus ben ik in de achtertuin begonnen. :)
- onkruid gewied
- de gevallen bladeren bij de fruitstruiken een beetje weggeharkt. 
- de amerikaanse bosbessen gesnoeid. (de kruisende en naar binnen groeiende takken zijn weggeknipt)
- de kruisbessen een heel klein beetje gesnoeid (ze zijn nog klein dus veel te snoeien is er nog niet)
- de fruitstruiken bemest
- mezelf ingelezen op inmaken. Ja ik loop graag op de feiten vooruit. :)

De amerikaanse bosbessen zien er wel anders uit. De voorste heeft grotendeels een rood achtige kleur op de takken en de achterste heeft geel/groenige takken. Ook heeft de voorste veel grotere knoppen als de achterste. De achterste leeft nog wel want als ik een tak afknip is de wond groen en er zitten wel kleine knopjes in.

Weet iemand van jullie misschien wat dit kan betekenen?


4 opmerkingen:

  1. Wat je bosbessen betreft ben ik helaas geen kenner. Zijn ze recent geplant? Misschien dat het twee verschillende rassen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb ze vorig jaar geplant. Ze stonden bij mijn tante in de tuin maar die wilde meer ruimte voor rabarber en toen heb ik de amerikaanse bosbessen gekregen.
      Daardoor weet ik niet welk soort het is.

      Afwachten dus :)

      Verwijderen
  2. Jij bent ook lekker bezig geweest. Leuk dat je wilt gaan inmaken, genieten is immers vooruitzien. Over bosbessen weet ik niets want die doen het niet in mijn grond, helaas. Toch denk ik dat het 2 verschillende rassen moeten zijn, nou ja dat houdt de spanning erin.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ik moet gewoon wat meer geduld hebben denk ik. Officieel horen bosbessen ook niet in de zware betuwse klei, maar lavendel ook niet en die doet het heel goed :) Gisteren heb ik nog wat turf gestrooid en nu is het afwachten wat het resultaat van mijn snoeiwerk is.
      Inmaken lijkt me erg handig, ook voor de moestuin.

      Verwijderen