woensdag 9 februari 2011

krokus, vingerhoedskruid, en dovenetel


Het is open dag voor de krokusjes :) die de verder nog best kale voortuin opvrolijken.

Op de foto's te zien:  boerenkrokus (krokus tommasinianus)  Zoals je kan zien verwilderen ze gigantisch, en zitten ze overal dwars door de tuin. Ik hou wel van een slordige tuin met hier en daar een verrassing.

Zo ben ik ook aan de vingerhoedskruid (digitalis) gekomen die is gezellig binnengewaaid (en na een succesvol jaar bijgezaaid) en van harte welkom. De blad rozetten zijn al zichtbaar.

De gevlekte dovenetel,  heb ik ook aangeplant. Sommige mensen beschouwen de dovenetel (Lamium maculatum) als onkruid en trekken het uit de grond als ze het zien, maar ik vind het een mooi bloemetje/ plantje.   Dovenetel is een wintergroene bodembedekkende,inheemse, bijenlokkende en naar men zegt, geneeskrachtige plant, wat wil je nog meer? En hij bloeit nog best vroeg en lang ook. Deze netel bloeit paars.

Heb jij wel eens iets "geks" aangeplant?


Its open day for the crocuses, which cheer up our winter-bare front yard.
On the pictures you can admire krokus tommasinianus. It acts like a wild plant in the front garden, its really everywhere trough the garden. I love a untidy, garden with a surprise here and there.

Thats how i got the digitalis, some seeds got blown by the wind and landed in our garden. (i have sown some extra last year cause i like them)  I welcome such presents. The leafs are already visible.

I have gotten the spotted dead-nettle from someone i know, (because i asked :) )and planted it in the front yard myself. Some people consider it a pest, but i like the flower and plant.  Spotted dead-nettle is a winter green, ground covering, native, bee luring plant, and they say it has a medicinal purpose What do you need more?  This dead-nettle starts flowering early and keeps flowering a long time, mine has purple flowers.


Have you ever planted something "weird"?

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke dagen hebben we gehad, het lijkt wel alsof alles veel sneller groeit met een beetje zon. Ik heb wel eens bewust een wild aardbeitje als bodembedekker geplant, iedereen verklaarde me voor gek omdat die zo woekerd maar ik heb veel minder last van zevenblad door dat aardbeitje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha dat spul gedraagt zich als onkruid hier in de tuin. ik knip het bij en wied ze waar ik ze niet wil hebben. Die aardbeitjes zorgen er ook nog eens voor dat je minder water hoeft te geven op hete dagen en zijn ook erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen