zondag 21 april 2013

Zaaigoed en pootgoed

Van mijn oudtante Dien heb ik knollen van de topinambour gekregen.
Topinamwattes?
Ik ben maar eens gaan onderzoeken wat dit voor knolletjes zijn

De nederlandse naam is aardpeer, en het is de voorloper van de aardappel. Die was makkelijker te schillen (en dat geloof ik best als ik de knollen zie) en is de aardappel beter te bewaren, daardoor heeft de aardappel de aardpeer verdrongen, totdat de aardpeer bijna helemaal vergeten is.

Hij bloeit ook met gele bloemen, waaraan je kan zien dat het familie is van de gewone zonnebloem.
Hij schijnt enorm te woekeren dus voor voorlopig heb ik ze in potten geplant. Het waren er eigenlijk meer maar een aantal knollen waren al aan het schimmelen dus die heb ik weggedaan. Als ik de internet artikeltjes mag geloven is het een zeer productief gewas, dus geeft het niet zo veel.

Waarschijnlijk ga ik een emmer ingraven zonder bodem, en plant ik ze daarin, zodat de aardpeertjes niet aan de wandel gaan.

Voor nu heb ik ze even in de grootste bloempotten geplant die ik had liggen.  Ik ben heeeeel erg benieuwd!
Dank je wel tante Dien!


Ook heb ik allerlei andere gewasjes gezaaid. Knoflookbieslook, gewone zonnebloem en pompoen.





2 opmerkingen:

  1. Jaaaaaa, die aardperen breiden zich wel uit. Toch zijn ze leuk, ik gebruik de vrolijke gele bloemen altijd in boeketten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het gewas niet, tenminste nog nooit gezien. Toch leuk dat zaaien en planten in het voorjaar. Ik zie wel weer wat het eindresultaat is bij jou. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen