dinsdag 4 januari 2011

gezaaid

De eerste lichting pepers is gezaaid en bevat de volgende soorten:
(ik heb de nummers erbij gezet omdat ik een steker met een nummer in de aarde heb gestoken om te kunnen zien welk soort in welk vakje gezaaid is) 

1 Purple Prince
2 Black Pearl
3 Royal Black
4 Aussie Black
5 Fish
6 Bhut Jolokia
7 Peito De Moca
8 Madamme Jeanette 
9 Bishops Crown
10 Numex Big Jim
11 Tabasco
12 Aji Dulce

Ze staan nu op een warm plekje in huis vlak bij de centrale verwarming. Ik doe niet aan electrische warmte matjes en belichten met kunstlicht. Als ze kiemen gaan ze in de vensterbank aan de zonnige kant van het huis. Vorig jaar ging het ook prima op deze manier, dus waarom zou je stroom gaan verspillen :)

  
Hierboven zie je fish, (gevlekt blad) Black Pearl (zwart blad) en een peper met gewoon blad (volgens mij madamme jeanette).
Deze foto is van afgelopen zomer.


Sommige pepers, de chinesis ondersoorten (de meest voorkomende pepers zijn annuum en chinesis soorten) doen er erg lang over om te kiemen.
De eerste zaailichting is zo vroeg voor de chinesis ondersoorten.
Vorig jaar kostte het de madamme jeanette (= een chinesis soort) 6 weken voordat er wat te zien was. Nu hebben ze mooi de tijd om te kiemen en zijn ze wat groter als ze van de lente naar buiten mogen. Hopelijk heb ik dan ook eerder peperbloemen en vruchten.

In februari ga ik misschien nog een lichting pepers van de annuum ondersoort zaaien. Want die kunnen best wat later. Dan zijn de tomaten en sommige andere groentes ook aan de beurt.



Dat wordt weer sambal maken over een flink aantal maanden :)

Mocht je eens willen proberen zelf pepers te zaaien (het is niet moeilijk en kan zonder kas):
diana's mooie moestuin verkoopt groente en peperzaden uit eigen tuin/kas voor 50 cent per zakje.
123 zaden  is iets duurder maar heeft een erg groot assortiment peperzaden met weer andere soorten, ook bizarre groente zoals paarse bloemkool.

hier vind je goede informatie over peper kweken,
chillipepers

4 opmerkingen:

  1. het lijkt verdorie wel een lijsje uit de koffieshop! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens een peperplant kant en klaar gekocht. Veel succes met je zaailingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ bas: haha ik heb wel eens iets gelezen over een inval van de politie, bij een peperkweker. Waren ze op zoek naar "hollandse kruiden" maar het bleken peperplanten te zijn :)
    Haha het zou je maar gebeuren...


    Bedankt fluitekruid, heb je er sambal van gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen