dinsdag 12 oktober 2010

eerlijkheid

wat doe jij als je s ochtends vroeg op een station loopt, en opeens een automaat hoort piepen. Als je naar de ing automaat kijkt, zie je daar minimaal 40 euro uit steken waarschijnlijk meer, en er is niemand in de buurt...

Je kan het uit de automaat trekken en er leuke dingen mee gaan doen, maar het is niet jouw geld, misschien is het wel van iemand die heel arm is en is dit zijn of haar laatste huishoudgeld ...

Immers op een station waar de treinen op tijd rijden op momenten dat het je zou willen dat ze wat vertraging zouden hebben, is een vergissing makkelijk gemaakt...

Maar... Als jij het niet pakt pakt een ander het misschien, en je kan het geld makkelijk gebruiken...

Tot die keuze kwam ik vorige week te staan, ik heb een tijdje staan twijfelen en ernaar staan kijken omdat ik het niet tof vind om het te pakken, maar het wel kan gebruiken. Toen werd ik vanzelf geholpen in mijn keuze, doordat het apparaat het geld weer opvrat, pfew, gelukkig, geen slecht gevoel/geweten/karma, ik werk wel voor mijn geld!



Vandaag heb ik helaas ontdekt dat niet iedereen zo eerlijk is, mijn mooie nieuwe fiets is foetsie..

In de haast omdat de trein er in de verte al aan kwam en ik nog een kaartje moest kopen, tas uit de fietstas gepakt, oh de lampen zijn nog aan, shit, lampen uit, bijna rennen naar de kaartautomaat en gelukkig de trein gehaald...

Terug van een lange dag op het werk waarbij je snipverkouden tussen de hoestbuien door klanten te woord moet staan, ontdekte ik het ontbreken van mijn prachtige mooie fiets, en bij nader onderzoek had ik mijn sleutels ook niet in mijn zak....

Ik kan wel janken, ben je superzuinig op je eerste nieuwe fiets in 15 jaar, die zo lekker fietst, het was een koopje maar ook best veel geld, eindelijk gewend aan die terugtraprem, eindelijk weer lampen die werken en een fiets die eens niet rammelt als je fietst . Elke dag netjes binnen zetten, geen stoepen meer af fietsen... Ik heb een nieuw beter slot van 20 euro op mijn fiets gezet zodat hij minder makkelijk gejat wordt op het station...

Verdwijnt je mooie fiets waar je zo blij mee bent door je eigen haast en de oneerlijkheid van een ander

1 opmerking: